بیش از ۳۱هزار بیمار دیالیزی در کشور / کمبود ۲۵۰۰ دستگاه دیالیز

بیش از ۳۱هزار بیمار دیالیزی در کشور / کمبود ۲۵۰۰ دستگاه دیالیز

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی کشور، از وجود حدود ۱۰۰ هزار بیمار کلیوی تحت پوشش این انجمن خبر داد و گفت: هر سال ۱۵ تا ۲۰ درصد به تعداد بیماران کلیوی کشور اضافه می‌شود.

به نقل از ایسنا، داریوش آرمان در نشستی خبری با اشاره به سابقه ۴۰ ساله این انجمن در ارائه خدمات به بیماران کلیوی گفت: هم اکنون بیش از ۲۰۰ شعبه انجمن حمایت از بیماران کلیوی در کشور فعال است و تقریبا در تمامی شهرستان‌ها دفتر فعال داریم. بیماران تحت پوشش این انجمن از خدمات درمانی، رفاهی، دارویی و… برخوردار می‌شوند.

وی، از وجود حدود ۱۰۰ هزار بیمار کلیوی تحت پوشش انجمن حمایت از این بیماران در کشور یاد کرد و افزود: هر سال ۱۵ تا ۲۰ درصد به تعداد بیماران کلیوی کشور اضافه می‌شود.

وی تعداد بیماران پیوند کلیه شده را حدود ۵۰ هزار نفر دانست و گفت: مابقی بیماران کلیوی یا نارسایی حاد دارند و تحت درمان هستند و یا دیالیز می‌شوند که تعداد بیماران دیالیزی نیز ۳۱ هزار و ۵۰۰ نفر است.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی اشاره‌ای هم به تاثیر شرایط اقتصادی اخیر و تحریم‌ها در وضعیت درمان و داروی بیماران کلیوی داشت و گفت: داروهایی که بیماران کلیوی برای آن فرانشیز پرداخت می‌کردند نسبت به سال گذشته ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است. در این شرایط سهم بیمه‌ها تغییری نکرده و این مابه‌التفاوت توسط خود بیماران پرداخت می‌شود که برای آنها بسیار سنگین است.

وی با بیان این که لازم است تمام داروهای بیماران کلیوی تحت پوشش بیمه قرار گیرند؛ به طوری که فرانشیز بیماران صفر شود، افزود: قیمت دستگاه‌های دیالیز نیز ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است و این درحالیست که ۲۵۰۰ دستگاه دیالیز در کشور کم داریم. البته قرار است به زودی ۵۰۰ دستگاه برای کشور تامین شود.

آرمان با بیان اینکه تحریم‌های ناجوانمردانه، مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌های داروسازی را نیز نشانه گرفته، افزود: بسیاری از وسایل مصرفی مورد نیاز بیماران دیالیزی مانند صافی، فیلتر، محلول و … با کمبود مواجه شده است.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: متاسفانه در داخل کشور نیز بعضا احتکار و یا مشکلاتی در زمینه ترخیص داروها از گمرک و …. وجود دارد و جان بیماران را با مخاطره مواجه می‌کند.

آرمان با بیان اینکه سالانه در کشور ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان برای برخی داروهای غیرضروری مانند آنتی‌بیوتیک‌ها هزینه می‌شود، افزود: دولت می‌تواند این هزینه را صرف بیماران کلیوی کند.

وی با اشاره به هزینه ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومانی هر جلسه دیالیز برای دولت و با بیان اینکه روزانه ۱۶ هزار بار دیالیز در کشور انجام می‌شود، گفت: اگر دولت این هزینه را صرف دارو و درمان بیماران کلیوی کند، صرفه اقتصادی بیشتری خواهد داشت.

آرمان هزینه هر بیمار دیالیزی را هفت برابر یک بیمار پیوند کلیوی دانست و افزود: بهتر است این هزینه دیالیز صرف پیوند کلیه و خارج کردن بیمار از چرخه دیالیز شود.

رشد ۵۰۰ درصدی اهدا عضو از بیمار مرگ مغزی

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی از نقش مهم اهدا کلیه برای کمک به بیماران هم یاد کرد و افزود: خوشبختانه با فرهنگسازی که طی چند سال اخیر انجام شده، در ۲۰ سال اخیر شاهد رشد ۵۰۰ درصدی اهدای عضو از جمله کلیه از بیماران مرگ مغزی در کشور بودیم. در برخی گروه‌های خونی بیماران به روز کلیه مورد نیاز را دریافت می‌کنند، اما در برخی گروه‌های خونی نیز بیش از یکسال پشت نوبتی داریم. فرهنگ اهدای عضو باید بیش از پیش نهادینه شود.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی با اشاره به اینکه برخی بیماران دیالیزی تمایلی برای پیوند کلیه ندارند افزود: دلیل آن هزینه‌های سنگین درمان و داروی بعد از پیوند است.

دلالی کلیه شدنی نیست

وی مباحثی که درباره دلالی کلیه و باندهای موجود در این بخش مطرح می‌شود را رد کرد و گفت: جابجایی عضو شرایط بسیار سخت و حساسی نیاز دارد و اینگونه که برخی عوام عنوان می‌کنند در یک زیرزمین و… ممکن است. اهدا عضو نیازمند چند تیم تخصصی پزشکی است و انتقال عضو در حالت عادی ممکن نیست.

آرمان از خانواده‌ها خواست فریب سایت‌ها و آگهی‌های اهدا کلیه را نخورند، زیرا هدف آنها صرفا اخاذی است.

وی با بیان اینکه اکنون ۶۰ درصد موارد اهدا کلیه از بیماران مرگ مغزی صورت می‌گیرد، گفت: از ۴۰ درصد مابقی نیز بخش زیادی توسط اهداکنندگان فامیل و بخش کمی توسط افراد غیرفامیل است.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی خواستار نهادینه شدن فرهنگ اهدا عضو خصوصا از بیماران مرگ مغزی شد و گفت: انجمن فعالیت‌هایی را در این زمینه آغاز کرده و رسانه‌ها نیز باید همکاری لازم را داشته باشند.

آرمان مهمترین نکته درباره بیماری‌های کلیوی را پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها خواند و گفت: افراد باید قند و فشار خون خود را به صورت مستمر کنترل کنند.

کرمانشاه می‌تواند قطب پیوند عضو غرب کشور شود

وی در ادامه اشاره‌ای هم به پیگیری برای راه‌اندازی واحد پیوند عضو در کرمانشاه داشت و گفت: کرمانشاه می‌تواند قطب پیوند کلیه در غرب کشور باشد و پس از آن سراغ پیوند سایر اعضا مانند کبد و … نیز برویم. با پیگیری‌های انجام شده این مرکز به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

آرمان با بیان اینکه اکنون در بیمارستان‌های کرمانشاه دستگاه‌های دیالیزی وجود دارد که ۴۰ هزار ساعت یعنی چند برابر عمر مفیدشان کار کرده‌اند، افزود: تلاش می‌کنیم برای کرمانشاه نیز دستگاه دیالیز جدید در نظر گرفته شود.

پیوند کلیه برای ۵ زلزله‌زده کرمانشاهی

وی اشاره ای هم به ارائه خدمات به ۱۵۰ بیمار کلیوی زلزله‌زده کرمانشاه داشت و تصریح کرد: پنجمین بیمار نیازمند پیوند نیز با موفقیت پیوند زده شد.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی کشور از این کار به عنوان کاری دشوار و نیازمند هزینه زیاد بابت آزمایش‌های تخصصی یاد کرد و گفت: این هزینه‌ها بر عهده انجمن بوده است.

آرمان از راه‌اندازی خوابگاه با همه امکانات هم در کرمانشاه و هم در تهران برای بیماران پیوند کلیه خبر داد و گفت: این افراد باید بعد از پیوند در شرایط مناسبی زندگی کنند و هرچه فاصله محل پیوند و زندگی آنها کمتر باشد موفقیت پیوند کلیه آنها بیشتر خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد، تا پایان سال تعداد بیشتری از بیماران کلیوی زلزله‌زده که شرایط پیوند را دارند، پیوند کلیه شوند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی کشور از پیگیری برای تسریع در بازسازی واحدهای مسکونی بیماران کلیوی هم خبر داد.

دکتر رضا سعیدی فیروزآبادی – عضو هیات مدیره انجمن اهدای عضو کشور در نشستی خبری که در کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته عمده بیماری‌هایی که افراد درگیر آن می‌شدند، بیماری‌های عفونی بود که یا فرد را از بین می‌برد یا درمان می‌شد، افزود: اکنون این رویه تغییر کرده و بیماری‌های مزمن و غیرواگیر افراد را بیشتر درگیر می‌کنند.

وی کاهش کیفیت زندگی و طول عمر و افزایش هزینه‌ها را از جمله پیامدهای بیماری‌های مزمن غیرواگیر دانست و بیماری‌های کلیوی را از مهم‌ترین این بیماری‌ها عنوان کرد.

مشاور پیوند عضو انجمن حمایت از بیماران کلیوی کشور یکی از زمینه‌های مهم بروز بیماری‌های کلیوی را فشار خون بالا دانست و گفت: ۵۰ درصد افراد بالای ۵۰ سال کشور اکنون درگیر فشار خون بالا هستند.

سعیدی با بیان اینکه سه عامل عفونت‌های مزمن کلیوی، دیابت و فشار خون دلیل اصلی بیماری‌ها و نارسایی کلیه است، افزود: در موارد محدودی زمینه ژنتیکی هم تاثیر دارد.

وی از تاثیر عادات بد زندگی مانند تغذیه نامناسب و تحرک کم در نارسایی کلیه هم یاد کرد و گفت: همه این موارد باعث شده اکنون از هر چهار نفر، یک نفر درجه‌ای از نارسایی کلیوی داشته باشد.

عضو هیات مدیره انجمن اهدا عضو کشور با بیان اینکه اکنون با روش پیوند کلیه می‌توان کیفیت زندگی بیماران کلیوی را بهبود بخشید، گفت: این پیوند می‌تواند از خانواده خود فرد هم صورت گیرد.

سعیدی به افراد اطمینان داد که اهدا یک کلیه خطر بیمارهای کلیوی را در آنها تشدید نمی‌کند و بسیاری از افراد هستند که فقط با یک کلیه زندگی می‌کنند.

وی یکی دیگر از راه‌های بسیار خوب پیوند کلیه را از افراد مرگ مغزی دانست و افزود: هر بیمار مرگ مغزی با اهدا کلیه و اعضای بدن خود می‌تواند جان هشت نفر را نجات دهد.

مشاور پیوند عضو انجمن حمایت از بیماران کلیوی کشور با اشاره به وقوع سالانه حدود ۵هزار مورد مرگ مغزی در کشور، افزود: از این تعداد فقط ۱۵۰۰ مورد رضایت به اهدا عضو می‌دهند.

وی اشاره‌ای هم به پیوند کبد داشت و خاطرنشان کرد: کبد می‌تواند با اهدای بخشی از این عضو، کبد خود را بازسازی کند و در عرض شش هفته دو برابر شده و در مدت شش ماه به اندازه واقعی نزدیک شود.

عضو هیات مدیره انجمن اهدا عضو کشور بر لزوم راه‌اندازی مرکز پیوند در کرمانشاه هم تاکید کرد و با بیان اینکه کرمانشاه از دیرباز یکی از قطب‌های پیوند کلیه بوده، خاطرنشان کرد: اکنون زیرساخت‌های لازم برای اینکه کرمانشاه دوباره قطب پیوند عضو شود، فراهم است.

وی یادآوری کرد: پیگیری می‌کنیم که پیوند از بیماران مرگ مغزی و پیوند از جسد در کرمانشاه راه‌اندازی شود تا بیماران این استان و حتی استان‌های همجوار نیازی به حضور در تهران نداشته باشند.