بیماری پوستی عامل افزایش ریسک آلزایمر تا ۲۵ درصد

بیماری پوستی عامل افزایش ریسک آلزایمر تا ۲۵ درصد

بیماری پوستی «روزاسه» یک مشکل پوستی است که عمدتا پوست صورت را تحت تاثیر قرار می دهد. روزاسه باعث قرمزی در بینی، چانه، گونه ها و پیشانی و مشهودشدن رگ های خونی می شود.

نتایج یک مطالعه نشان می دهد بروز مشکل پوستی روزاسه ممکن است علامت ابتلا به بیماری آلزایمر در سنین بالاتر باشد.

محققان بعد از بررسی گزارش پزشکی ۵.۵ میلیون نفر به این نتیجه رسیدند افراد مبتلا به روزاسه در مقایسه با افراد فاقد این مشکل پوستی، ۷ درصد بیشتر در معرض ابتلا به دمانس یا زوال عقل و ۲۵ درصد با ریسک بالا ابتلا به بیماری آلزایمر مواجه هستند.

«الکساندر ادبرگ»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «التهاب و پپتیدهای آنتی میکروبی که پروتئین های ضروری برای واکنش سیستم ایمنی بدن هستند، غالبا در افراد مبتلا به روزاسه وجود دارند. هر دو این علائم با زوال عقل و بیماری آلزایمر هم مرتبط هستند.»

تیم تحقیق اذعان می کند تحقیقات بیشتری باید برای بررسی این موضوع انجام شود که آیا درمان مشکل پوستی در سن جوانی می تواند از مغز در مقابل زوال عقل در سنین بالاتر حفاظت کند.

درمان های کمی برای بیماری روزاسه نظیر مصرف آنتی بیوتیک تتراسایکلین وجود دارد که البته مشخص شده موجب توقف پروتئین های بتاآمیلوئید و تائو می شود، پروتئین های که در بروز بیماری آلزایمر نقش دارند.

درحالیکه هنوز مشخص نیست که ایا درمان این مشکل پوستی می تواند موجب کاهش ریسک زوال عقل شود، اما عدم درمان روزاسه می تواند این شرایط را تشدید نماید.

هرساله ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) به عنوان روز جهانی آلزایمر اعلام می شود.